Надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами
Сьогодні більшість полезахисних лісових смуг залишаються без реального догляду й охорони, не здійснюються заходи щодо їх відновлення. З кожним роком збільшується кількість самовільних рубок, що призводить до погіршення стану насаджень. Полезахисні лісові смуги стають місцем для звалищ сміття та розміщення відходів виробництва як промислових, так і сільськогосподарських підприємств, страждають від пожеж та вітровалів. Наслідком зазначеного є їхня руйнація та втрата ними захисних функцій.
Відсутність догляду за полезахисними лісовими смугами призводить до того, що вони втрачають агролісомеліоративні функції і, як результат, знижується врожайність сільськогосподарських культур, підвищується водна та вітрова ерозія ґрунтів польових угідь. Тому передача в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, які обмежують масив земель сільськогосподарського призначення, є вкрай необхідним заходом, що забезпечить можливість їх збереження та відновлення.
Згідно з абзацом першим пункту другого Правил утримання та збереження полезахисних лісових смуг, розташованих на землях сільськогосподарського призначення (далі - Правила №650), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 р. №650 (далі - постанова №650), полезахисні лісові смуги це - штучно створені насадження лінійного типу для захисту сільськогосподарських угідь від негативного впливу природних та антропогенних факторів.
Згідно частини першої статті 5 Лісового кодексу України (далі - ЛК України), до земель лісогосподарського призначення не належать землі, на яких розташовані полезахисні лісові смуги.
Відповідно до пункту б) частини другої статті 22 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами відносяться до земель сільськогосподарського призначення, що мають статус несільськогосподарських угідь.
Відповідно до частини сьомої статті 37-1 ЗК України, земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами, які обмежують масив земель сільськогосподарського призначення, передаються у постійне користування державним або комунальним спеціалізованим підприємствам або в оренду фізичним та юридичним особам.
Окремо слід наголосити, що дія частини сьомої статті 37-1 ЗК України не поширюється на полезахисні лісові смуги, які розташовані вздовж доріг, річок, земель несільськогосподарського призначення чи посеред єдиної земельної ділянки сільськогосподарського призначення.
Згідно з частиною другою статті 134 ЗК України, передача земельної ділянки під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення, здійснюється без проведення земельних торгів.
Відповідно до частини третьої статті 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 ЗК України, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Згідно з частиною першою статті 123 ЗК України, надання земельних ділянок комунальної власності у користування здійснюється відповідно до рішення органу місцевого самоврядування на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об’єднання).
Враховуючи норми ЗК України, зазначені вище, алгоритм надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами передбачає такі етапи:
- Фізична/юридична особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель комунальної власності, звертається до сільської/селищної/міської ради з клопотанням про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо така земельна ділянка не сформована);
- Сільська/селищна/міська рада приймає відповідне рішення;
- Фізична/юридична особа укладає договір із землевпорядною організацією, яка розробляє документацію із землеустрою (проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки);
- Після розроблення документації із землеустрою фізична/юридична особа звертається до сільської/селищної/міської ради з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду цієї земельної ділянки;
- Сільська/селищна/міська рада приймає рішення про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду земельної ділянки;
- Укладення договору оренди земельної ділянки (далі - Договір);
- Проведення державної реєстрації права оренди фізичної/юридичної особи.
Особливості укладення договорів оренди земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 р., №220 затверджено Типову форму договору оренди землі (далі – Типовий договір оренди землі), яка є обов'язковою для застосування при укладенні договорів оренди земельних ділянок комунальної власності.
Постановою №650 внесені зміни до Типового договору оренди землі, які стосуються саме земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, які обмежують масив земель сільськогосподарського призначення. У випадку оренди таких земель у розділі Договору “Умови збереження стану об'єкта оренди” зазначаються наступні відомості щодо об'єкта оренди:
- вид;
- конструкція;
- віковий період;
- головна порода;
- інші характеристики.
Відповідно до частини сьомої статті 37-1 ЗК України, до договору оренди землі також обов'язково включаються умови щодо утримання та збереження таких полезахисних лісових смуг і забезпечення виконання ними функцій агролісотехнічної меліорації.
Тобто обов’язки орендаря полезахисних лісових смуг поділяються на дві групи: І) умови утримання та ІІ) умови збереження, які визначені Правилами №650.
Утримання (абзац третій пункту другого Правил №650) | Збереження (абзац четвертий пункту другого Правил №650) |
комплекс лісівничих та агротехнічних заходів, спрямованих на поліпшення стану або складу насаджень, підтримання відповідних конструкцій | комплекс заходів щодо організації охорони і захисту насаджень від: пожеж; незаконних рубок; пошкоджень; ослаблення; захисту від шкідників і хвороб; іншого шкідливого впливу |
Окремо слід зазначити, що, відповідно до пункту 19 Правил №650, визначені дії, які заборонено здійснювати на земельній ділянці під полезахисними лісовими смугами. У зв'язку з цим, у розділі Договору, яким визначаються обов'язки орендаря, рекомендовано додати пункт, в якому встановити обов'язок орендаря дотримуватися заборони щодо здійснення діяльності, яка може негативно вплинути на збереження та використання полезахисних лісових смуг, а саме:
- складувати матеріали;
- будувати будь-які споруди;
- влаштовувати звалища сміття, снігу та льоду;
- обладнувати стоянки транспортних засобів;
- випалювати суху рослинність, розпалювати багаття;
- добувати з дерев сік, смолу, робити надрізи;
- знищувати мурашники, ловити птахів і звірів;
- провадити будь-яку діяльність, що може негативно впливати на стан полезахисних лісових смуг.
У випадку незаконного пошкодження полезахисних лісових насаджень орендарі таких земельних ділянок можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності відповідно до статті 65-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення. У зв'язку з цим рекомендовано у розділ Договору, яким визначаються обов'язки орендаря, зазначити пункти, в яких передбачити, що:
- при здійсненні рубок аварійних насаджень полезахисних лісових смуг керуватися постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 р. №650 «Про затвердження Правил утримання та збереження полезахисних лісових смуг, розташованих на землях сільськогосподарського призначення»;
- рубки догляду та реконструктивні рубки проводяться на підставі лісорубного квитка, який видається відповідно до статті 69 Лісового кодексу України.
УВАГА!!! Статтею 65-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлено адміністративну відповідальність за знищення або пошкодження полезахисних лісосмуг: знищення або пошкодження полезахисних лісових смуг, захисних лісових насаджень вздовж берегів річок, каналів, навколо водних об’єктів, гідротехнічних споруд, на смугах відводу автомобільних доріг, залізниць та інших захисних лісових насаджень,тягне за собою накладення штрафу на громадян від 30 до 45 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від 60 до 90 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.