Перейти до головного меню Перейти до основного вмісту Перейти до нижнього колонтитула

№ 484 Про розгляд постанови Вінницького окружного адміністративного суду від 15 березня 2012 року по справі № 2а/0270/760/12

Рік: 
2012

КОЗЯТИНСЬКА МІСЬКА РАДА ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

27.04.2012 р. № 484-VІ 17 сесія 6 скликання

Про розгляд постанови Вінницького окружного адміністративного суду від 15 березня 2012 року по справі № 2а/0270/760/12 за позовом Козятинської об’єднаної державної податкової інспекції до комунального підприємства „Будтеплосервіс” про заборону відчуження майна та зобов’язання вчинити дії

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 15 березня 2012 року по справі № 2а/0270/760/12 за позовом Козятинської об’єднаної державної податкової інспекції до комунального підприємства „Будтеплосервіс” про заборону відчуження майна Козятинському міському комунальному підприємству „Будтеплосервіс” заборонено відчужувати майно та зобов’язано допустити податкового керуючого – Панчука Геннадія Ростиславовича головного державного податкового ревізора, інспектора відділу погашення прострочених податкових зобов’язань Козятинської об’єднаної державної податкової інспекції для проведення опису майна у податкову заставу.
В статтях 140,143 Конституції України закріплено, що територіальні громади мають право самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції України і законів України, зокрема безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляти майном, що є в комунальній власності, утворювати, реорганізувати та ліквідувати комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснювати контроль за їх діяльністю.
Частиною п’ятою статті 16 Закону „Про місцеве самоврядування в Україні” (далі за текстом – Закон) передбачено, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб’єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради, а у статті 60 Закону встановлено режим права комунальної власності. Відповідно до частин 8 цієї статті право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб’єктів.
Конституційний Суд України у підпункті 3.1 мотивувальної частини рішення від 12 лютого 2002 року № 3-рп/2002 ( справа про енергетику) зазначив, що за Основним Законом України держава однаково захищає усі форми власності, а кожна з них може мати свої особливості, пов’язані із законодавчо визначеними умовами та підставами виникнення або припинення права власності. Ця позиція Конституційного Суду України ґрунтується на тому, що виключно законами України встановлюється правовий режим власності, в основі якого – конституційні положення, конкретизовані в законах, які можуть містити й певні особливості правового режиму тих чи інших форм власності. Однією із таких особливостей є обмеження на застосування норм Закону до юридичних осіб – підприємств, що є суб’єктами права комунальної власності, реалізація яких залежить від рішення відповідної ради органів місцевого самоврядування.
Статтею 7 Конституції України визнається і гарантується місцеве самоврядування, однією з найважливіших цілей діяльності якого є забезпечення нагальних потреб населення територіальної громади у комунальних та інших невідкладних послугах соціального характеру. У статті 1 Закону дано визначення терміна „Право комунальної власності” – право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися та розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Наділення територіальних громад правом комунальної власності є в першу чергу використання майнових об’єктів для задоволення нагальних потреб населення у невідкладних послугах соціального характеру, це водопостачання, опалення, вивезення сміття та відходів, і лише в другу чергу для доцільного, економного та ефективного використання майна територіальної громади в інших інтересах її жителів.
Основні напрями та форми участі місцевого самоврядування у сфері господарювання врегульовано у статтях 2,5,8,24,43,78,214 та інших норм Господарського кодексу України. З їх змісту випливає, що органи місцевого самоврядування не є суб’єктами господарювання, їм забороняється виконання підприємницької діяльності, але вони можуть утворювати суб’єкти господарювання. Оскільки органи місцевого самоврядування не є суб’єктами господарювання і їм заборонено здійснювати підприємницьку діяльність, то істотне значення має правильний вибір ними організаційно-правові форми утворюваних цими органами суб’єктів господарювання. У ст. 24 Господарського кодексу України визначено особливості управління господарською діяльністю у комунальному секторі економіки і , зокрема, передбачено, що суб’єктами господарювання комунального сектора економіки є суб’єкти, що діють на основі лише комунальної власності. Саме на такій основі 23 квітня 2008 року Козятинська міська рада на пленарному засіданні рішенням № 1005-V створила міське комунальне підприємство „Будтеплосервіс”. Затвердивши статут підприємства міська рада установила базові засади функціонування та майна підприємства. Згідно статуту основною метою і предметом діяльності комунального підприємства є забезпечення нагальних потреб населення територіальної громади міста в комунальних послугах соціального характеру. Ці положення найшли своє відображення в статуту підприємства. В пунктах 3.1, 3.3,,3.4 статуту підприємства зазначається, що „майно комунального підприємства знаходиться у комунальній власності і закріплюється за підприємством на праві господарського відання”, „Майно підприємства, придбане ним у процесі здійснення господарської діяльності, належить на праві комунальної власності територіальні громаді міста Козятина, в особі Козятинської міської ради та перебуває на балансовому обліку підприємства”, „відчуження засобів виробництва та нерухомого майна, які є комунальною власністю територіальної громади міста, здійснюється за рішенням власника, тобто територіальної громади міста, в особі Козятинської міської ради”. А це означає, що на майно, яке знаходиться в користуванні підприємства не може бути застосовано стягнення кредиторів. За своєю організаційно-правовою формою підприємство є комунальним унітарним підприємством.
Орган місцевого самоврядування звертався до Козятинської об’єднаної державної податкової інспекції з проханням зняти податкову заставу з 4 автомобілів, які перебувають на балансі підприємства і при стягненні податкового боргу діяти відповідно до вимог чинного законодавства. Однак, не з’ясувавши хто є власником майна, без рішення суду податкова інспекція оформила податкову заставу на автомобілі, які належать територіальній громаді. На підставі постанови Вінницького окружного адміністративного суду податкова інспекція має намір здійснити опис майна, яке належить територіальній громаді, не врахувавши інтереси територіальної громади, призначення майна та його суспільну необхідність.
На підставі вищевикладеного та керуючись статтями 7,140-145 Конституції України, рішеннями Конституційного Суду України від 20 червня 2007 року № 5-рп/2007 року (справа щодо кредиторів підприємств комунальної власності), від 12 лютого 2002 року № 3-рп/2002 ( справа про енергетику), підпунктом 5 пункту 19 ст. 94 Податкового кодексу України, статями 1,2,16,60, Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, статтями 2,5,8,24,43,78 Господарського кодексу України, сесія Козятинської міської ради
В И Р І Ш И Л А:

1. Про незастосування адміністративного арешту на майно міського комунального унітарного підприємства „Будтеплосервіс”, яке перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Козятина.
2. Організаційному відділу міської ради направити копію рішення Козятинській об’єднаній державній податковій інспекції.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію з питань законності, правопорядку, регламенту, депутатської діяльності, етики, топоніміки та контролю за діяльністю виконавчих органів.

Міський голова О.Гвелесіані

Банер - Президент України
Банер - Урядовий портал
Банер - ВР України
Банер - Урядова телефонна "Гаряча лінія"
Банер - Асоціація міст України